marcinindonesia

UBUD EN HET MANDALA SUCI WENARA WANA

3 Comments

Woensdag 26 oktober 2016. Voor het ontbijt zijn wij even de stad ingedoken. Eerst op weg naar de markt, recht tegenover de oude markt in een gebouw met verschillende verdiepingen dat 6 maanden geleden afgebrand is. Wij kopen hier wat fruit: mango’s en salak of snake fruit, een vrucht van de palm uit de familie Salacca. Best lekker. Hoewel ik er als een groentje in getuimeld ben en er veel te veel voor betaald heb via een tussenpersoon die Engels sprak. Heb het duidelijk laten blijken, maar ik verpest er mijn humeur niet bij. Het zal wel lekker smaken. Nadien gaan wij het museum Negeri Propinsi Bali bezoeken. Het museum bestaat uit vijf verschillende gebouwen over de Balinese cultuur. Hier probeert ook een pseudo gids zijn diensten aan te bieden, maar ik heb het niet zo begrepen en zeker niet na de overconsumptie van mijn portefeuille voor fruit. Ik zeg hem duidelijk dat ik alles alleen wil bezoeken en als hij mij schaapachtig blijf volgen zeg ik hem dat ik hem zeker niet zal betalen. Hij druipt dan af. Voor de melding als ik bronzen voorwerpen sta te bewonderen dat dit metalen voorwerpen zijn bedank ik wel. Hoewel ik mij nadien wel afvraag welke uitleg hij bij copulerende beeldjes en beeldjes van fallussen zou gegeven hebben. Ik denk dat ik wel in staat zou geweest zijn om met een onschuldige blik vragen te stellen waarbij het schaamrood hem op zijn kaken zou verschijnen. Maar het museum biedt meer dan dat. De collectie omvat de periode van het neoliticum tot het begin van de twintigste eeuw. Ook de gebouwen zijn hoogst interessant: wij zien een kukul (trommeltoren), het centrale gebouw in de stijl van Karangasem (het oosten van Bali), links ervan in de stijl van Buleleng (het noorden van Bali), rechts van het centrale gebouw in de stijl van Tabanan (het westen van Bali). Eventjes nog geld gaan afhalen aan een ATM en dan terug naar Nakula Familiar Inn. Onze gastvrouw verwelkomt ons met Balinese cake: van rijst gemaakt en bestaande uit diverse kleuren en smaken en afgewerkt met kokos. Best lekker. Wij bestellen een taxi om ons naar Ubud te brengen, waar wij iets over twaalf uur aankomen in Bens Homestay waar wij voor twee nachten geboekt hebben (190.000 IRP per nacht, ontbijt inbegrepen). En help, voor het eerst zien wij massaal veel toeristen. De balans tussen Balinezen en toeristen slaat duidelijk door in het voordeel van de laatsten. Hoewel ik dit geen voordeel kan noemen. Het is hier bovendien behoorlijk warm. Maar wij gaan toch even de omgeving verkennen en gaan op weg naar de “Sacred Monkey forest Sanctuary”. Hier leven een zeshondertal Java-apen (Macaca fascicularis fascicularis) in een vijftal groepen. En overal zie je apen. Enkel de toeristen met bananen worden lastig gevallen, hoewel een bronstig mannetje het anders begrepen had en voor onze ogen een wijfje beklom. Ongewenst voyeurisme heet zoiets. (hoewel iedereen die het spektakel gadesloeg het best leuk vond). Maar wij komen ook in het Mandala Suci Wenara Wana (het heilige apenbos) om de drie tempels hier te zien. De eerste tempel die wij waarnemen is de hoofdtempel, de Pura Dalem Agung gewijdt aan Shiva. De tweede tempel is de Pura Prajapati of de crematietempel. Deze ligt naast het (tijdelijk) kerkhof waar de lijken iedere vijf jaar weer opgegraven worden om in een massacrematie verbrand te worden. De tempel is gewijd aan de god Prajapati. Daarna bezoeken wij de derde tempel, de Pura Beji. Deze purificatietempel is opgedragen aan de godin Gangga. Hier ondergaan de gelovigen een spirituele en fysische reiniging.  Wij keren nu terug naar Bens Homestay  en bespreken een toer voor de volgende dag. ’s Avonds keren wij terug naar het centrum van Ubud om te dineren. Ik kies eens een grill van varkensvlees. Best lekker en eens iets anders dan bami en nasi. Het wordt opgediend op een ijzeren pan en bakt nog na. Het doet mij denken aan de sissende Indische pangerechten. En dan terug naar onze logies. Morgen wacht een andere dag.

marc

3 thoughts on “UBUD EN HET MANDALA SUCI WENARA WANA

  1. Klinkt als een geanimeerde dag!
    Die lijken na 5 jaar weer opgraven, dat lijkt mij niet het leukste jobke! Geef mij maar opgraven na een paar honderd jaar!

    Like

  2. Meer mag ook zeker? 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

